YLE uutisoi, että Sunnuntaisuomalainen uutisoi, että Ajokilometreihin perustuva autovero altis huijaukselle:

Kilometreihin perustuva autovero ja Helsinkiin kaavailtu ruuhkamaksu ovat alttiita huijaukselle, kirjoittaa Väli-Suomen sanomalehtien Sunnuntaisuomalainen. Molemmat perustuvat autojen satelliittipaikannukseen, mutta internetistä saa tilattua laitteita, joilla paikannuksen voi estää.

Välineitä GPS-vastaanoton häiritsemiseen saa ostettua mistä tahansa rautakaupasta. Riittää, että antennin ympärille pistää metallipurkin.

YLE kirjoittaa myös:

Kilometreihin perustuvasta autoverosta ei ole päätöstä, mutta liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) on ehdottanut sellaista.

Pelkkien ajokilometrien seurantaan GPS on monimutkainen ja virheherkkä ratkaisu. Kaikissa autoissa on jo valmiiksi paljon yksinkertaisempi väline: kilometrimittari.

Monimutkaisen, virheherkän ja kalliin valvontajärjestelmän rakentamisen sijaan olisi helppoa vaatia, että ajoneuvon vuosittaiset kilometrit rekisteröidään katsastuksen yhteydessä.

Vielä helpompaa olisi nostaa polttoaineveroa. Se ei vaatisi minkään uusien järjestelmien rakentamista.

Tätä ei kuitenkaan tulla tekemään, koska Suomen poliittiset päättäjät ovat joko teknologiayritysten nenästä vedettävissä tai ovat ymmärtäneet kirjan 1984 aivan väärin.

Edelleen YLE:n uutisesta:

Öörni uskoo, että häirintälaitteiden kitkemiseksi joudutaan rakentamaan tekninen valvontajärjestelmä. Todennäköisin vaihtoehto on rekisterikilpiä kuvaavat liikuteltavat kamerat.

Totta kai on järkevää ensin rakentaa monimutkainen, virheherkkä, kallis GPS-valvontajärjestelmä ja sen jälkeen toinen monimutkainen, virheherkkä ja kallis järjestelmä valvomaan ensimmäisen toimivuutta. Tämä on järkevää nimenomaan siksi, että kumpikin järjestelmä on omiaan ihmisten valvomiseen.

Tämä on tärkeä pointti: kaikki nämä järjestelmät tähtäävät viime kädessä siihen, että autojen kaikkia liikkeitä valvotaan mahdollisimman tarkasti. Koska melkein kaikki autot ovat yhden tai kahden kuljettajan käytössä, tässä valvotaan siis ihmisten liikkumista.

Jos hallituksessa olisi yhtään yksityisyydestä välittävää henkilöä, nämä hankkeet ja puheet loppuisivat lyhyeen tai ainakin niiden hyödyistä ja haitoista käytäisiin julkista keskustelua. Nyt pelkästään puhutaan siitä, miten mahdolliset järjestelmää huijaavat saadaan kiinni.